Tevreden medewerkers door betere communicatie

Bevolkingsonderzoek Zuid is ontstaan na een fusie van drie screeningsorganisaties in Noord-Brabant en Limburg. In de loop van 2010 ontstond de behoefte om de teams verder te professionaliseren. Bevolkingsonderzoek Zuid vroeg Thaeles om hen hierbij te ondersteunen. Met hulp van Thaeles zette de organisatie flinke stappen op het vlak van communicatie en teamontwikkeling.

Hoofd P&O Ineke Sintnicolaas was ongeveer een jaar in dienst toen de behoefte aan een goede communicatietraining duidelijk naar boven kwam. “We hebben bij Bevolkingsonderzoek Zuid vijftien onderzoekscentra, verspreid over de regio. In deze onderzoekscentra werken relatief kleine teams,. Elke twee jaar werd voor ieder team een communicatietraining georganiseerd. Alleen hadden we niet goed zicht op de inhoud van de trainingen en op de communicatieprocessen.”

Professioneler

“De training was in ieder team verschillend, er was geen eenduidigheid. Het was ook vaak een herhaling van eerdere trainingen, meer van hetzelfde. Medewerkers maakten opmerkingen als ‘moeten we weer gaan vertellen dat ik introvert ben en zij niet’. Ik dacht: ‘dat moet beter kunnen!’ Het moest uniformer, professioneler. Daarom belde ik Carine van Son, die ik vanuit mijn vorige werkgever nog kende. Ik vroeg of ze mij verder kon helpen en zij bracht me in contact met Hélène van Boxmeer, die samen met Fons Houben het traject heeft opgepakt. Daar zijn we nog steeds erg tevreden over!”

Mening doet ertoe

Het verschil in aanpak was meteen duidelijk. “We organiseerden een training van een dag. In de ochtend ging het er vooral om de verbinding te maken met de organisatie. Er was een nieuw beleidsplan geschreven en we wilden weten hoe onze medewerkers daarover dachten. We stelden ze heel concreet de vraag ‘wat vinden jullie van het beleid, van hoe het er nu aan toe gaat’. In de middag kwam de onderlinge samenwerking in de teams aan de orde, maar dan op een andere manier dan ze gewend waren. En die vernieuwende aanpak van Thaeles is goed bevallen: medewerkers zijn heel positief over de dag. Ze ervaren dat hun mening er echt toe doet.”

Spiegel

Het succes van de trainingen van Thaeles is te danken aan verschillende factoren. “Hélène en Fons hebben met andere ogen gekeken, professioneler. Ze hielden ons een spiegel voor en lieten ons inzien dat de onderlinge samenwerking niet altijd vanzelfsprekend is. Ook de instrumenten die ze gebruikten waren nieuw voor ons en die blijven echt hangen. Zoals ‘de oefening met de hand’, een manier om dingen in een team bespreekbaar te maken. Als iemand het daar nu over heeft, dan weten collega’s meteen waar het over gaat.”

Investering die iets oplevert

Een training is een investering en dat betekent dus dat die ook iets moet opleveren. Volgens Ineke Sintnicolaas is dat bij de trainingen van Thaeles zonder meer het geval. “We krijgen heel veel positieve feedback naar aanleiding van de trainingen. Medewerkers zijn enthousiast, voelen zich gehoord. De organisatie is gegroeid, mede dankzij Thaeles.”

Kwaliteit

Uit alles blijkt dat Thaeles zich echt inleeft in een organisatie, aldus Ineke Sintnicolaas. “Al in de offertefase sprong de aanpak van Thaeles eruit. Ze leveren echt maatwerk, dat lees je terug. En de prijs moet natuurlijk ook goed zijn. Maar, we realiseren ons goed dat kwaliteit een prijs heeft, dus we gaan niet perse voor de goedkoopste oplossing. Wel vragen we altijd meerdere offertes aan. Want ook al is de samenwerking heel prettig, het is geen vanzelfsprekendheid dat we de volgende keer weer met dezelfde partij samenwerken. Dat houdt ons en onze leveranciers scherp.”

Na de communicatietrainingen heeft nog een ander ontwikkelingstraject plaatsgevonden, waarbij ook het managementteam van Bevolkingsonderzoek Zuid betrokken was. “Verder heeft Thaeles dit voorjaar twee trainingen georganiseerd voor alle leidinggevenden binnen onze organisatie; ‘Functionerings- en POP-gesprekken’ en ‘Regie op verzuim’. Beide trainingen, verzorgd door Gertie Verreck, zijn prima gewaardeerd door onze leidinggevenden.”

Over Bevolkingsonderzoek Zuid

Bevolkingsonderzoek Zuid is per 1 januari 2009 ontstaan door een fusie van drie screeningsorganisaties: BOBZ, SKSL en SBBHK NB/NL. Bevolkingsonderzoek Zuid organiseert het bevolkingsonderzoek borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker in de provincies Noord-Brabant en Limburg. Het is een van de vijf landelijke organisaties voor de bevolkingsonderzoeken naar kanker. Deze voeren de bevolkingsonderzoeken uit in opdracht van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu – het RIVM. Dit instituut valt rechtstreeks onder het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Bevolkingsonderzoek Zuid heeft in 2014 de achtste plaats behaald in de categorie ‘Beste werkgever met minder dan 1000 medewerkers’ uitgevoerd door Effectory.

Terug naar de nieuwsbrief van oktober 2014