Elkaar uit laten praten en waarderen, dat is winst!

Eric Voets, Hoofd Bedrijfsbureau Laurametaal Staalcenter Maastricht BV, over het coachingstraject bij Thaeles.

Bij Laurametaal Staalcenter Maastricht BV is het hard werken om te voldoen aan alle orders die binnen komen. Veranderingen in de markt zijn bij het bedrijf goed merkbaar. Eén afdeling heeft weinig te maken met deze conjunctuurverschillen. Bij het bedrijfsbureau is het enige merkbare verschil de vraag van de klant, maar nooit de hoeveelheid werk. Omdat het bij het bedrijfsbureau altijd hollen is en klanten tegenwoordig vragen om andere dienstverlening en service, heeft Eric Voets – Hoofd Bedrijfsbureau – Thaeles ingeschakeld voor een coachingstraject voor alle vier de medewerkers.

Voets: “Wij zijn de spin in het web van Laurametaal. Intern, maar zeker ook extern, hangt veel af van onze communicatie en service. Als wij onze planning niet op orde hebben, dan betekent dat intern efficiencyverlies binnen productie en logistiek of tot ontevredenheid bij opdrachtgevers die zich afvragen waarom leveringsafspraken niet aangehouden kunnen worden. Dat vergt veel van mijn afdeling. Om dit goed te stroomlijnen, hebben wij een nieuwe missie geformuleerd: ‘customer intimacy’.”

“Het is bij ons belangrijk dat wij als team goed op elkaar zijn ingespeeld. Door de drukte en alle veranderingen, merkte ik dat er spanningen ontstonden en behoefte aan andere wijze van communiceren. Dit zijn de voornaamste redenen voor mij om Thaeles in te schakelen voor een coachingstraject”, vervolgt Voets. Het traject is na vijf maanden afgerond en Voets heeft met zijn afdeling een enorme groei doorgemaakt. “Enkele medewerkers gingen er wat sceptisch in. Ze waren bang voor psychologisch ‘geneuzel’. Uiteindelijk is iedereen positief! Wij hebben bewust gekozen voor twee coaches: één lieve en één wat strengere. Hiermee voorkom je dat persoonlijke voorkeuren groei in de weg staan. Een mooi resultaat is dat vijf maanden terug medewerkers elkaar niet lieten uitspreken, nu mag iedereen zijn zegje doen én krijgen ze ook nog positieve bijval vanuit het team! Mooi! Nu is het tijd om door te pakken en de positieve veranderingen voort te zetten, zodat we niet meer na hoeven denken over onze dienstverlening en service."