“De training was precies toegespitst op onze vraag die de consultant aan de hand van kritische vragen haarscherp had geformuleerd. Daaruit werd meteen duidelijk dat Thaeles verstand van zaken heeft.”

Elde College

Vastomlijnde beoordelingssystematieken zijn nog geen gemeengoed in het onderwijs. Dat is bijzonder, zeker omdat juist heldere normen voor beoordeling in belangrijke mate kunnen bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs. Het Elde College – een brede scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs in Schijndel en St. Michelsgestel – wilde hier verandering in brengen. Na de implementatie van het systeem Kwaliteitsscholen, waar objectieve normen voor beoordeling onderdeel van zijn, benaderde hoofd P&O José van Ijzendoorn Thaeles om leidinggevenden te trainen in het voeren van beoordelingsgesprekken.

“Wat me meteen aansprak in het voorstel van Thaeles”, vertelt José, “was het maatwerk: de training was precies toegespitst op onze vraag die de consultant aan de hand van kritische vragen haarscherp had geformuleerd. Daaruit werd meteen duidelijk dat Thaeles verstand van zaken heeft. Bovendien was de prijs ook goed, dus de keuze was snel gemaakt.”

Volgens José kijken medewerkers van het Elde College met een goed gevoel terug op de training. “Mede door de gedegen opzet was de mindset van medewerkers vanaf het prille begin positief. Ze gaven gelijk aan ‘Wij geloven hierin.’ Daarbij zorgden de trainers en professionele acteurs van Thaeles voor een positieve en veilige sfeer, waarin medewerkers zich open en soms ook kwetsbaar durfden op te stellen.”

Kortom: de verwachtingen waren hooggespannen, maar ook de resultaten zijn navenant. José ziet een enorme verbetering in de verslaglegging. “Leidinggevenden nemen er nu de tijd voor en formuleren hun beoordeling zorgvuldig. Nog belangrijker: ze zien ook zelf de toegevoegde waarde. Naast de onderleggers uit Kwaliteitscholen heeft de training ervoor gezorgd dat leidinggevenden met vertrouwen beoordelingsgesprekken voeren. Dat draagt bij aan een verdere professionalisering van de organisatie.”

 

Andere interessante cases

Munckhof Groep

“Thaeles is betrokken, zonder geitenwollensokken-gedoe.”

Munckhof Groep

Lees de casus >
Sint Maartenskliniek

“Thaeles gaat sterk uit van de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers. Niet pamperen, iemand direct in de actiemodus zetten.”

Sint Maartenskliniek

Lees de casus >
MeatStreet

“We zijn gaan inzien dat we soms beter €1000,- aan preventie kunnen uitgeven dan dat ook maar één medewerker een week ziek is.”

MeatStreet

Lees de casus >