13.12.2021

Mens, maak je niet druk

Je hebt het druk… of, beter gezegd héél druk. Een to-do lijst die alleen maar langer lijkt te worden, een telefoon die roodgloeiend staat, een mailbox die uitpuilt… Wat doe je dan? Veel mensen krijgen in zo’n situatie de neiging om zich steeds verder terug te trekken. De lunch, die kunnen ze ook achter hun laptop eten, of misschien wel helemaal overslaan. Een dubbele espresso doet wonderen. Even levelen met collega’s? Geen tijd voor! ’s Avonds… kinderen in bed en door! Meer uren draaien, nog harder werken… dat is toch de beste oplossing om die torenhoge workload het hoofd te bieden. Herkenbaar? Roep jij op het werk ook regelmatig ‘jongens, ik heb het echt heel druk’, maar voel jij je tegelijkertijd een roepende in de woestijn? Dan moet je vooral even verder lezen.  

Door: Esther Vos, senior adviseur/coach

Werkdruk is by far de belangrijkste veroorzaker van verzuim. Ter nuance: met een beetje druk op z’n tijd is niks mis. Maar als medewerkers continu het gevoel hebben dat ze in de zesde versnelling staan, dat de boog altijd gespannen is, dan is het wachten op het moment waarop de boog knakt: een medewerker valt uit.

Niet gehoord

Mijn ervaring is dat veel medewerkers die regelmatig last hebben van werkstress, zich niet gehoord voelen. Leidinggevenden pikken de signalen van werkdruk vaak niet snel op. Enerzijds wordt een roep ‘Ik heb het heel druk’ niet direct als urgent gezien (iedereen heeft het immers weleens druk). Anderzijds hebben leidinggevenden vaak zelf al een volle to-do lijst en een gestreste medewerker niet direct top prioriteit is.

Communiceer!

Mijn tip om deze situatie te voorkomen? Allereerst: praat! Trek je niet terug in je eigen cocon waarin je stug blijft doorbuffelen, maar doorbreek de cirkel. Plan een gesprek met je leidinggevende. Leg hem of haar uit wat het probleem is en wees daarbij concreet. Maak de urgentie duidelijk. Dan snapt je leidinggevende eerder dat actie noodzakelijk is om uitval te voorkomen. Tevens kunnen jullie samen bespreken wat er op dit moment van jouw to-do lijst af kan.

En dan nog een tip. Vraag je bij taken af: moet ik dit nu zelf doen? Door niet klakkeloos door te gaan maar even met een helikopterview te kijken, zie je misschien in dat je bepaalde taken kunt delegeren. Of dat bepaalde taken misschien helemaal geen prioriteit hebben. Of… dat je op bepaalde verzoeken misschien wel gewoon nee kunt zeggen.

Kortom: stap vooral niet in de valkuil van ‘blik op oneindig en door’. Pak juist dan de ruimte om overzicht te creëren en te communiceren. Wedden dat ’t helpt.

 

Meer nieuws

04/02 2022

De impact van Corona op verzuim

Er gloort weer licht aan de horizon… Nu een groot deel van Nederland is gevaccineerd, denken we voorzichtig na over hoe we het ‘nieuwe normaal’ vorm kunnen geven. Rob Hüskens schreef er al over in het voorwoord van dit magazine. Ik zie veel tegenstrijdigheden: velen willen zo snel mogelijk weer terug naar het oude leven, terwijl anderen beseffen dat ze moeten leren van de ervaring en daarom veranderingen in hun werk aanbrengen. Ook zie ik een groep mensen waarvoor de toekomst nog tamelijk ongewis is. Voor hen is Corona nog lang niet voorbij…

Lees meer >

01/02 2021

Stop met dromen, start met ontwikkelen

Bij Thaeles klopten het afgelopen jaren ruim honderd 45-plussers aan voor een ontwikkeladvies. Reden voor een korte ‘evaluatie’. Hoe hebben deelnemers het traject ervaren? En hoe kijken de loopbaancoaches zelf terug op het traject. Carine van Son, senior adviseur en coach, deelt haar ervaringen.

Lees meer >

04/02 2022

Technostress… Altijd aan voor je baan!

Vierentwintig-zeven bereikbaar zijn: er is een tendens gaande waarbij het steeds normaler wordt om altijd ‘aan’ te staan. Collega’s die in ‘t weekend ‘nog even’ een WhatsApp-bericht sturen om alvast wat praktische zaken door te spreken, ’s avonds laat nog een vraag van een klant beantwoorden, e-mail bijhouden op ’t strand in Ligurië… Op ’t eerste oog heel onschuldig allemaal, zeker als dit beperkt blijft tot uitzonderingen. Maar als uitzonderingen regel worden, als je de druk voelt om altijd online en bereikbaar te zijn en niet meer kunt afschakelen, dan ligt technostress op de loer. Met grote gevolgen voor je brein.

Lees meer >

02/02 2022

Blunderen, verrekte slim!

Recent vertelde een manager me tijdens een coachingstraject over zijn meest leerzame blunder aan het begin van zijn loopbaan. Aan het eind van een lange werkdag liep hij door de werkplaats naar huis. De werkplaats zag er slordig uit, gereedschappen niet opgeruimd… Terwijl hij zijn weg naar de uitgang vervolgde, raakte hij geïrriteerd. Hoe vaak had hij hier al opmerkingen over gemaakt? Hij had met het team toch afspraken gemaakt?

Lees meer >

15/11 2017

Psychische klachten belangrijkste oorzaak voor verzuim

Vorig jaar zijn volgens het CBS voor het eerst meer werknemers door psychische klachten arbeidsongeschikt geraakt dan door lichamelijke klachten.

Lees meer >
<
>
Alle nieuws-items >