13.11.2019

Mens, maak je niet druk

Je hebt het druk… of, beter gezegd héél druk. Een to-do lijst die alleen maar langer lijkt te worden, een telefoon die roodgloeiend staat, een mailbox die uitpuilt… Wat doe je dan? Veel mensen krijgen in zo’n situatie de neiging om zich steeds verder terug te trekken. De lunch, die kunnen ze ook achter hun laptop eten, of misschien wel helemaal overslaan. Een dubbele espresso doet wonderen. Even levelen met collega’s? Geen tijd voor! ’s Avonds… kinderen in bed en door! Meer uren draaien, nog harder werken… dat is toch de beste oplossing om die torenhoge workload het hoofd te bieden. Herkenbaar? Roep jij op het werk ook regelmatig ‘jongens, ik heb het echt heel druk’, maar voel jij je tegelijkertijd een roepende in de woestijn? Dan moet je vooral even verder lezen.  

Door: Esther Vos, senior adviseur/coach

Werkdruk is by far de belangrijkste veroorzaker van verzuim. Ter nuance: met een beetje druk op z’n tijd is niks mis. Maar als medewerkers continu het gevoel hebben dat ze in de zesde versnelling staan, dat de boog altijd gespannen is, dan is het wachten op het moment waarop de boog knakt: een medewerker valt uit.

Niet gehoord

Mijn ervaring is dat veel medewerkers die regelmatig last hebben van werkstress, zich niet gehoord voelen. Leidinggevenden pikken de signalen van werkdruk vaak niet snel op. Enerzijds wordt een roep ‘Ik heb het heel druk’ niet direct als urgent gezien (iedereen heeft het immers weleens druk). Anderzijds hebben leidinggevenden vaak zelf al een volle to-do lijst en een gestreste medewerker niet direct top prioriteit is.

Communiceer!

Mijn tip om deze situatie te voorkomen? Allereerst: praat! Trek je niet terug in je eigen cocon waarin je stug blijft doorbuffelen, maar doorbreek de cirkel. Plan een gesprek met je leidinggevende. Leg hem of haar uit wat het probleem is en wees daarbij concreet. Maak de urgentie duidelijk. Dan snapt je leidinggevende eerder dat actie noodzakelijk is om uitval te voorkomen. Tevens kunnen jullie samen bespreken wat er op dit moment van jouw to-do lijst af kan.

En dan nog een tip. Vraag je bij taken af: moet ik dit nu zelf doen? Door niet klakkeloos door te gaan maar even met een helikopterview te kijken, zie je misschien in dat je bepaalde taken kunt delegeren. Of dat bepaalde taken misschien helemaal geen prioriteit hebben. Of… dat je op bepaalde verzoeken misschien wel gewoon nee kunt zeggen.

Kortom: stap vooral niet in de valkuil van ‘blik op oneindig en door’. Pak juist dan de ruimte om overzicht te creëren en te communiceren. Wedden dat ’t helpt.

 

Meer nieuws

20/12 2019

Verhuizing locatie Sittard

Vanaf 1 januari 2020 verhuizen wij naar onze nieuwe locatie op de Bergerweg 170 in Sittard.

Lees meer >

26/11 2019

Vacature: Ondernemende adviseur arbeid en organisatie

Krijg jij een lach op je gezicht als je medewerkers van diverse organisaties kunt adviseren, coachen en begeleiden? Voel jij de drive om organisaties te helpen bij het realiseren van hun HR-ambities? Gaat je voorkeur uit naar een zelfstandige job waarin je veel eigen initiatieven kunt nemen? Dan ben jij de collega die we zoeken.

Lees meer >

11/11 2019

Vierentwintig-zeven bereikbaar zijn: er is een tendens gaande waarbij het steeds normaler wordt om altijd ‘aan’ te staan. Collega’s die in ‘t weekend ‘nog even’ een WhatsApp-bericht sturen om alvast wat praktische zaken door te spreken, ’s avonds laat nog een vraag van een klant beantwoorden, e-mail bijhouden op ’t strand in Ligurië… Op ’t eerste oog heel onschuldig allemaal, zeker als dit beperkt blijft tot uitzonderingen. Maar als uitzonderingen regel worden, als je de druk voelt om altijd online en bereikbaar te zijn en niet meer kunt afschakelen, dan ligt technostress op de loer. Met grote gevolgen voor je brein.

Lees meer >

11/04 2019

We hebben iets moois voor je: met trots presenteren we de eerste uitgave van 'Wijzer in Werk & Ontwikkeling', een online magazine boordevol interessante artikelen over thema's als organisatie- en teamontwikkeling, loopbaan en persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit en verzuim en nog veel meer.

Lees meer >

16/07 2018

Tevredenheidscijfer Blik op Werk gestegen naar 8.3

Over de meetperiode juli 2017 tot en met maart 2018 scoren we qua tevredenheid 8,3 waarmee we beduidend hoger scoren dan het landelijk gemiddelde dat op 7,7 ligt.

Lees meer >

25/05 2018

Nieuwe openstelling ESF-regeling duurzame inzetbaarheid

In juni is het mogelijk om nieuwe subsidie-aanvragen in te dienen voor de ESF-regeling duurzame inzetbaarheid.

Lees meer >

09/02 2018

Erkend Leerbedrijf

Thaeles mag zich sinds afgelopen week 'erkend leerbedrijf' noemen. Dit betekent dat we nu ook stageplaatsen mogen bieden aan MBO-studenten. De erkenning geldt voor de opleiding 'commercieel binnendienst' en 'junior accountmanager'. De eerste stagiair gaat binnenkort al van start. 

Lees meer >

09/01 2019

Q&A: de 5 belangrijkste vragen over de Tijdelijke Subsidieregeling Ontwikkeladvies 45Plussers

Iedere werkende van 45 jaar of ouder kan in 2019 gratis advies krijgen van een loopbaanadviseur.

Lees meer >

20/12 2017

Thaeles wedstrijdsponsor van Limburgse handbalderby

Thaeles is al jaren trotse sponsor van Cabooter HandbaL Venlo. Aankomende zondag staat een zinderend duel op het programma: de dames 1 van de club spelen een derby tegen V&L uit Geleen. 

Lees meer >

11/12 2017

Nieuwe partnerorganisatie: BCL Instituut

Met ingang van 1 december 2017 participeert Thaeles in het BCL Instituut. Deze organisatie – opgericht door Gerjanne Dirksen – is dé autoriteit op het gebied van breinleren. Gerjanne blijft inhoudelijk betrokken bij het BCL Instituut, Thaeles gaat de komende tijd de samenwerking verder uitbouwen.

Lees meer >

06/12 2017

Hoge score Blik op Werk

80% van onze klanten is zeer tevreden en 15% tevreden over de dienstverlening van Thaeles. Dat blijkt uit de periodieke audit van Blik op Werk.

Lees meer >

07/12 2017

Iedereen heeft recht op een veilige werkplek

Wie de afgelopen weken niets heeft meegekregen van alle #metoo schandalen, heeft onder een steen geleefd. En wie denkt dat seksuele intimidatie iets is dat zich beperkt tot Hollywoodkringen heeft het mis. Helaas zien we ook dat op de werkplek nog weleens sprake is van seksuele discriminatie of andere vormen van ongewenst en onbehoorlijk gedrag als pesten of discriminatie. Daarom is het goed om te weten dat in de Arbowet is geregeld dat de werkgever haar medewerkers dient te beschermen tegen ongewenste omgangsvormen en preventief beleid voert.

Lees meer >
<
>
Alle nieuws-items >