Navco International

Slim Ondernemen

Peter Meuter (Navco International) liet de competenties en drijfveren van zijn team in kaart brengen.

Als er één markt is die nooit stilstaat, dan is het wel de automotive sector. Peter Meuter kent de markt als zijn broekzak. Na een carrière bij verschillende multinationals trok Peter in 2008 de stoute schoenen aan en startte Navco International, een uniek bedrijf op het gebied van innovatieve oplossingen voor elk type voertuig. In het najaar van 2020 werd in samenwerking met Thaeles een ontwikkeltraject voor medewerkers opgestart, gesubsidieerd door SLIM.
Een ‘slimme’ keuze, zo erkent Peter nu. We spraken hem over zijn bedrijf, zijn visie op ‘human capital’ en de drang om te vernieuwen.

We ontwikkelen oplossingen op het gebied van infotainment, connectiviteit, verlichting en slimme sensoren, begint Peter. Allemaal voorzien van de laatste technologische innovaties en volledig toegespitst op de specifieke eisen van onze opdrachtgevers zoals Groupe Renault, Ford Europe en Hyster-Yale. Door de steeds hogere mate van integratie en complexiteit van dergelijke oplossingen is het elke keer weer van groot belang om met onze creativiteit, flexibiliteit en commerciële slagkracht het verschil te maken. Reden om kritisch te blijven kijken naar ons businessmodel, onze organisatiestructuur maar vooral ook naar de drijfveren en competenties van onze medewerkers.

Zo kwam Peter op het spoor van de SLIM subsidie; een subsidieregeling die mkb-ondernemers stimuleert om werk te maken van leren en ontwikkelen. Ondernemers mogen de subsidiegelden gebruiken voor allerlei initiatieven. Denk hierbij aan een laagdrempelig ontwikkeladvies of voor een uitgebreide teamontwikkeling waardoor de samenwerking binnen een team verbetert. Het uiteindelijke doel is het realiseren van duurzame inzetbaarheid van medewerkers en continuïteit van de organisatie.

Mensen maken het verschil
Peter is naar eigen zeggen een groot pleitbezorger van het belang van human capital: “Ik geloof oprecht dat in elke onderneming de mensen uiteindelijk het verschil maken. Dus ook bij ons. Natuurlijk moeten we als specialist een topproduct leveren. Maar ons succes staat of valt met de contacten die wij onderhouden met onze opdrachtgevers. Onze medewerkers moeten met hun houding en gedrag klanten overtuigen om zaken te doen met Navco International.

Ik wilde de SLIM-subsidie vooral inzetten om de organisatie goed te laten doorlichten. Wat zijn op dit moment de vaardigheden van de medewerkers? Zijn die complementair aan elkaar? Wat zijn de belangrijkste drijfveren van mensen? Wat maakt dat ze ’s ochtends fluitend naar het werk komen? De uitkomsten van deze analyse wilde ik gebruiken om richting te geven aan zowel de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers als aan de teamontwikkeling.”  

Even Googelen
In zijn zoektocht naar een partij om mee samen te werken, kwam Peter bij Thaeles terecht. Simpelweg door te Googelen. “Eenmaal op de website van Thaeles, kreeg ik meteen het goede gevoel: professioneel, duidelijk, positief.” Dat gevoel is niet meer weggegaan. “Thaeles maakt van begin tot eind de belofte waar. Van de hulp bij de subsidieaanvraag tot een perfect uitgewerkt voorstel, van een professioneel adviestraject tot uitstekende nazorg: het klopte gewoon. Jean-Paul en Hélène, de adviseurs van Thaeles, hebben het traject ontzettend goed aangevlogen met een uitstekende balans tussen ambitie en nuchterheid. Een aanpak die past bij ons. Dat maakte ook dat de acceptatie binnen het team voor dit traject optimaal was.”

Jean-Paul en Hélène voelden het team van Navco stevig aan de tand. Daarbij maakten ze gebruik van onder andere competentietesten en een drijfverenanalyse. Vooral die laatste vond Peter interessant, maar vooral ook heel verrassend. “Het heeft me echt een nog bredere kijk op een aantal mensen gegeven. Als je begrijpt waar mensen enthousiast van worden, dan kun je daar ook in het werk veel beter op anticiperen.”

Meer begrip voor elkaar
Inmiddels is het traject afgerond, hebben alle medewerkers hun resultaten ontvangen en zijn deze uitvoerig besproken. Een mooi resultaat. “Weet je wat pas echt mooi is?”, vervolgt Peter… “Medewerkers hebben elkaar nog beter leren kennen en begrijpen. Ze weten: Jan is ‘behoorlijk blauw’ en dus heel nauwkeurig, terwijl Piet ‘nogal rood’ is en ons verhaal met veel verve kan verkopen. Voorheen zouden Jan en Piet nog weleens botsen… nu weten ze dat ze elkaar versterken en trekken ze er samen op uit naar nieuwe opdrachtgevers. Dat is toch prachtig!”

Een kans voor elk bedrijf
Over de SLIM-subsidie is Peter glashelder: “Een fantastische kans voor elk bedrijf, mits je ervan overtuigd bent dat mensen je belangrijkste kapitaal zijn en daarin bewust wilt investeren. En weet je niet waar je moet beginnen? Bel Thaeles maar… die helpen je fantastisch.”

Ik wilde de SLIM-subsidie vooral inzetten om de organisatie goed te laten doorlichten. Wat zijn op dit moment de vaardigheden van de medewerkers? Zijn die complementair aan elkaar? Wat zijn de belangrijkste drijfveren van mensen? Wat maakt dat ze ’s ochtends fluitend naar het werk komen? De uitkomsten van deze analyse wilde ik gebruiken om richting te geven aan zowel de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers als aan de teamontwikkeling.”  

Even Googelen
In zijn zoektocht naar een partij om mee samen te werken, kwam Peter bij Thaeles terecht. Simpelweg door te Googelen. “Eenmaal op de website van Thaeles, kreeg ik meteen het goede gevoel: professioneel, duidelijk, positief.” Dat gevoel is niet meer weggegaan. “Thaeles maakt van begin tot eind de belofte waar. Van de hulp bij de subsidieaanvraag tot een perfect uitgewerkt voorstel, van een professioneel adviestraject tot uitstekende nazorg: het klopte gewoon. Jean-Paul en Hélène, de adviseurs van Thaeles, hebben het traject ontzettend goed aangevlogen met een uitstekende balans tussen ambitie en nuchterheid. Een aanpak die past bij ons. Dat maakte ook dat de acceptatie binnen het team voor dit traject optimaal was.”

Jean-Paul en Hélène voelden het team van Navco stevig aan de tand. Daarbij maakten ze gebruik van onder andere competentietesten en een drijfverenanalyse. Vooral die laatste vond Peter interessant, maar vooral ook heel verrassend. “Het heeft me echt een nog bredere kijk op een aantal mensen gegeven. Als je begrijpt waar mensen enthousiast van worden, dan kun je daar ook in het werk veel beter op anticiperen.”

Meer begrip voor elkaar
Inmiddels is het traject afgerond, hebben alle medewerkers hun resultaten ontvangen en zijn deze uitvoerig besproken. Een mooi resultaat. “Weet je wat pas echt mooi is?”, vervolgt Peter… “Medewerkers hebben elkaar nog beter leren kennen en begrijpen. Ze weten: Jan is ‘behoorlijk blauw’ en dus heel nauwkeurig, terwijl Piet ‘nogal rood’ is en ons verhaal met veel verve kan verkopen. Voorheen zouden Jan en Piet nog weleens botsen… nu weten ze dat ze elkaar versterken en trekken ze er samen op uit naar nieuwe opdrachtgevers. Dat is toch prachtig!”

Een kans voor elk bedrijf
Over de SLIM-subsidie is Peter glashelder: “Een fantastische kans voor elk bedrijf, mits je ervan overtuigd bent dat mensen je belangrijkste kapitaal zijn en daarin bewust wilt investeren. En weet je niet waar je moet beginnen? Bel Thaeles maar… die helpen je fantastisch.”

Navco International


Kom in contact

Heb je een vraag of wil je graag een specifieke situatie bespreken met een van onze mensen? Vul hieronder je gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact op.